Dode en gewonde bij ernstig ongeval Oldebroek

Update 20.30u: de politie heeft zojuist bevestigd dat het 17-jarige meisje dat vanochtend zwaargewond raakte bij het ongeval in Oldebroek inmiddels is overleden aan haar verwondingen.

Bij een ernstig ongeval op de Zuiderzeestraatweg tussen Oldebroek en Elburg is een 17-jarig meisje zwaargewond geraakt en een andere vrouw eveneens gewond. Het ongeval gebeurde omstreeks tien voor half acht vlakbij de kruising met de Laanzichtsweg. Een vrachtwagen stond half in de berm om te laden/lossen. Waarschijnlijk is de automobiliste verblind door de laagstaande zon en heeft daardoor de vrachtwagen niet zien staan. De auto is met een flinke snelheid onder de aanhanger van de vrachtwagen gekomen. Daardoor kwam de bijrijdster bekneld te zitten in het voertuig. De bestuurster kon zelfstandig uit de auto komen.

De brandweerkorpsen van Oldebroek en Elburg zijn ter plaatse geweest om de bijrijdster te bevrijden. Ze zat met haar benen bekneld in de auto. De brandweer heeft met een lier de auto onder de vrachtwagen vandaan getrokken om zo meer bewegingsvrijheid te krijgen bij het bevrijden van het slachtoffer. Na ongeveer drie kwartier na het ongeval kon ze uit de auto worden bevrijdt. Ze is met spoed naar het ziekenhuis gebracht, onder begeleiding van de arts van het traumahelikopter. Daar is ze later aan haar verwondingen overleden.

De Zuiderzeestraatweg tussen Oldebroek en Elburg is nog lange tijd afgesloten vanwege sporenonderzoek door de Verkeers Ongevallen Analyse dienst (VOA) Van de politie.

Locatie 5 reacties 39.936x

Reacties (5)

ErwinWoensdag 22 juli 2015 – 21:16
Sterkte aan de nabestaanden. Ongepast om de videobeelden te tonen.
Reactie van Stefan Verkerk:
In de video is geen slachtoffer te zien, er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de privacy van de slachtoffers. Dat dit verder een dodelijk ongeval betreft, doet niets af aan het feit dat in deze video het werk van de hulpverleners wordt getoond. Het is heel triest en dat zal ik niet ontkennen, maar vergeet niet dat foto's en video ook meerwaarde kan hebben voor familie en bekenden. Die kunnen vaak niet ter plaatse zijn bij dit soort ernstige ongevallen en beeldvorming achteraf zonder beelden is dan erg moeilijk. Daarnaast: het kijken naar de beelden is natuurlijk geen verplichting.

BertinaWoensdag 22 juli 2015 – 21:52
Even een reactie op de op het bericht van de redactie. Meestal wordt er een foto van een ongeval bij een bericht geplaatst. Mijn vraag is: waarom zoveel foto's ? En de opmerking dat dit goed zou zijn voor de verwerking van de nabestaanden is schandelijk. Wanneer de nabestaanden foto's willen zien kan dit via de politie en onder begeleiding en niet via de media.
Reactie van Stefan Verkerk:
Tja, dat is jouw mening. Mijn ervaring met tientallen ongevallen is dat nabestaanden er vaak heel anders over denken. In de beginweken is het erg vers en pijnlijk, maar daarna vaak verhelderend en ondersteunend. Daarnaast betreft het een bijzonder incident met bijzondere technieken die de brandweer heeft toegepast en daar zijn de foto’s dan ook op gericht.

BobbieWoensdag 22 juli 2015 – 22:18

TrebDonderdag 23 juli 2015 – 02:59
Jammer van de twee bovenste reacties. Jullie komen zelf, en elke andere bezoeker, bij Stefan op de website om een beeld te krijgen bij het ongeval. Vaak omdat we wel iets horen van het ongeval, in de vorm van sirenes, P2000 lezen of omdat iemand het verteld. Daarbij wil men vaak een beeld. Wanneer je kritiek hebt op bovenstaande foto's of film, is het verstandig om in het vervolg gelijkende incidenten niet meer te bekijken. Vanmorgen bij het maken van de foto's wist niemand dat het een ongeval zou zijn met dodelijke afloop. Nogmaals; wanneer je iets hoort over een brand, ongeval of ander incident; Ga dan niet op zoek naar foto's.
Kleine nuance voor Bertina; de politie maakt natuurlijk nooit foto's tijdens een incident. Kortzichtige reactie zonder enige inhoud dus.

Cor.Donderdag 23 juli 2015 – 06:34
Even een reactie.
Allereerst stekte aan de nabestaanden,het is weer een vreselijk ongeval.
Mijn moeder heeft een poosje geleden een ongeval gehad in Oldebroek.
Onze familie heeft de foto,s van Stefan wel 10 keer bekeken.
Ik denk dat hij hier niets mis mee doet,maar wel wat toevoegt.

Meer recent nieuws uit Oldebroek:

Brand in stapel poetsdoeken in garagebedrijf in Oldebroek
Automobiliste botst tegen geparkeerde voertuigen op de Zuiderzeestraatweg in Oldebroek
Brandweer uren druk met flinke bosbrand langs de Bovendwarsweg bij Oldebroek
ZZO 17,6km/h