Vrachtwagen in middenberm bij ongeval op de A50 bij Heerde

Een vrachtwagenchauffeur is zaterdagmiddag met zijn combinatie in de middenberm terecht gekomen op de A50 bij Heerde. Het ongeval gebeurde omstreeks tien over twaalf op de rijbaan richting Apeldoorn. Vlak voor afslag Heerde kwam de chauffeur rechts van de weg in de berm terecht. Hij reed een stuk omhoog het talud met heide op, waarna de combinatie weer naar beneden ging en bijna haaks op de weg richting de middenberm ging. Daar klapte de vrachtwagen op de vangrail en kwam uiteindelijk (en gelukkig) tot stilstand. De chauffeur is door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis overgebracht. Het is niet bekend welk letsel de bestuurder overhield aan het ongeval of dat er sprake is geweest van een onwelwording.

Vanwege het ongeval moest de A50 richting Apeldoorn afgesloten worden. Het verkeer dat ingesloten raakte tussen de afsluiting en het ongeval kon lange tijd nog langs de vrachtwagen rijden, half over de vluchtstrook en half door de berm. Er moest een telescoopkraan ter plaatse komen om de vrachtwagen op te tillen van de vangrail af. Als er zonder kraan zou worden gelierd, zou de dieseltank mogelijk lek raken. In eerste instantie was het plan om alle voertuigen die nog in de file stonden voorbij het ongeval te laten voordat de berging zou starten, maar er speelde een ander probleem: de vrachtwagens die ook half door de berm moesten begonnen steeds verder weg te zakken in de berm. Men wilde niet het risico lopen dat er (zwaarbeladen) vrachtwagens vast kwamen te zitten in de berm. Bergingsbedrijf Stouwdam heeft daarom de berging in opdracht van Rijkswaterstaat al eerder uitgevoerd dan dat de file was weggewerkt.

Nadat de vrachtwagen geborgen was en van de snelweg was gehaald kon de rechterrijstrook weer vrijgegeven worden. Daarna kon gestart worden met de reparatie van de vangrail in de middenberm. Hiervoor is nog enkele uren langs de linkerrijstrook afgesloten geweest. Ook is er nog een veegwagen ter plaatse gekomen om de vluchtstrook te reinigen.

Door de afsluiting van de A50 tussen knooppunt Hattemerbroek en Heerde moest het verkeer omrijden via de A28. Hierdoor ontstonden er flinke vertragingen op de A28 vanaf Zwolle-Zuid tot aan afslag Wezep en op de binnenwegen tussen Wezep en Heerde.

Meer recent nieuws uit Heerde:

Auto in brand op parkeerplaats langs snelweg A50 Heerde
Automobiliste botst tegen boom en raakt gewond Kerkdijk Heerde