Zo ziet de nieuwe Zuiderzeestraatweg bij Hattem er uit

De Zuiderzeestraatweg bij Hattem wordt al een tijdje flink onder handen genomen. De weg is afgelopen week volledig dicht geweest tussen Hattemerbroek en de kruising met de Geldersedijk vlakbij de Katerveerbrug (Oude IJsselbrug) bij Zwolle. Aanleiding voor de grote werkzaamheden is de aanleg van een nieuwe rotonde op de plek waar voorheen de kruising met de Hilsdijk/Oostersedijk lag. Gemeente Hattem heeft de aanleg van de rotonde aangegrepen om direct groot onderhoud uit te voeren op het gehele stuk van de Zuiderzeestraatweg in de gemeente Hattem. Vanaf de bebouwde kom grens in Hattemerbroek tot aan de oorspronkelijke 60km/h zone bij de kerk is volledig opnieuw aangelegd.

De gemeente Hattem heeft er voor gekozen om de weg af te waarderen van een 80km/h weg naar een 60km/h weg. Daarbij is de indeling van de weg ook aangepast naar de standaarden van een 60km/h weg. Persoonlijk vind ik dit een behoorlijke verslechtering van het wegbeeld. Zeker de Zuiderzeestraatweg tussen de rotonde met de Hilsdijk/Oostersedijk en de oorspronkelijke 60km/h zone kent slechts een erfaansluiting en verder geen zijwegen. De afgelopen jaren zijn er bovendien nauwelijks ongevallen gebeurt op dit stuk van de Zuiderzeestraatweg. Waarom het dan een 60km/h zone moet worden is mij dan ook een raadsel.

Het doet mij erg denken aan de afwaardering die gemeente Kampen ook wil doorvoeren op de Kamperstraatweg tussen Wezep en De Zande en waar dat al voor een deel gedaan is tussen De Zande en Kampen. Door de nieuwe belijning gaan mensen veel meer naar het midden toe rijden wat mijn inziens grotere risico's met zich meebrengt dan de oude situatie qua belijning. Nu liggen er op de Zuiderzeestraatweg geen bochten, maar op de Kamperstraatweg wordt het door de nieuwe belijning en het weggedrag van automobilisten er niet veiliger op.

De tijd zal overigens leren of de politie dit gaat gebruiken als een goudmijntje, want het wegbeeld an sich nodigt niet bepaald uit om 60km/h te rijden maar 'gewoon' de 80km/h aan te houden zoals iedereen ongetwijfeld gewend was.

Voor actuele berichtgeving over de planning van de werkzaamheden op de Zuiderzeestraatweg kun je het beste kijken op de website van de gemeente Hattem.

Meer recent nieuws uit Hattem:

Fietsster zwaargewond na aanrijding met motorrijder Zuiderzeestraatweg Hattem
Brandmelding restaurant Ridderstraat Hattem blijkt probleem met elektronica
Felle brand verwoest auto en beschadigt tweede auto en schuur Groeneweg Hattem