Zwaar treinongeval Dalfsen
Op 23 februari 2016 botste een stoptrein van Arriva bij Dalfsen op een hoogwerker. De trein ontspoorde en de machinist kwam om het leven bij dit tragische ongeval. Bij het bergen van de trein en het herstel van het spoor kwam de vakkennis van diverse partijen goed van pas.
Om 08:50u gaan de piepers van brandweer Dalfsen. Een ongeval wegvervoer letsel aan Het Lage Veld even buiten Dalfsen. Al snel wordt er flink opgeschaald: er blijkt sprake te zijn van een grote calamiteit. Ter hoogte van de overweg Het Lage Veld blijkt een hoogwerker het spoor te zijn overgestoken, maar de hoogwerker zou niet op tijd van de overweg zijn gegaan toen de spoorbomen dicht gingen. De stoptrein van Arriva komende vanuit Zwolle richting Emmen had net station Dalfsen verlaten, toen het bij de overweg op de hoogwerker botste. De trein ontspoorde en kwam deels naast het spoor terecht.
De 49-jarige machinist van de trein overleefde de klap helaas niet. Omdat de trein richting Emmen na de ochtendspits bijna leeg was, hoefden er slechts twee reizigers naar het ziekenhuis te worden gebracht.
De 49-jarige machinist van de trein overleefde de klap helaas niet. Omdat de trein richting Emmen na de ochtendspits bijna leeg was, hoefden er slechts twee reizigers naar het ziekenhuis te worden gebracht.
Foto's - dinsdag 23 februari 2016
Zijaanzicht van de trein, kijkend vanaf de Hammerweg. Zichtbaar is de totaal verwoeste cabine van de machinist. © Stefan Verkerk
Diverse partijen hebben onderzoek gedaan naar het ongeval. Dat onderzoek duurde tot in de loop van de avond. Tegelijkertijd werden er al voorbereidingen getroffen voor de bergingswerkzaamheden. Omdat het weiland naast de trein erg drassig was door de grote hoeveelheden regen daags voor het treinongeval, moesten er rijplaten worden neergelegd die het gewicht van de vrachtwagens konden dragen. In de nachtelijke uren is begonnen met het opstellen van de hijskraan en bij ochtendgloren kon het eerste treindeel al worden weggetakeld. De andere delen werden overdag geborgen.
De berging van de trein wordt uiteindelijk niet in 3 dagen, maar in 1,5 dag uitgevoerd. Het herstel van het spoor verloopt daarna eveneens voorspoedig. De voorbereidende werkzaamheden, zoals de voorbouw van stukken spoor, werpen zijn vruchten af.
Er wordt dag en nacht doorgewerkt om het spoor zo snel mogelijk te herstellen. De sporen zijn klaar, het ballast is gestort. De stopmachine is over het spoor geweest, waarna begonnen kan worden met het aanbrengen van de bovenleiding. Bovendien zijn enkele installaties bij de overweg vervangen, die door het ongeval volledig vernield waren.
Zaterdag zijn de werkzaamheden afgerond. Er wordt roestgereden, de veiligheidssystemen en bovenleiding worden getest en zondagochtend bij het starten van de dienstregeling rijden de eerste treinen weer. Wat blijft is een vernieuwd stuk spoor en bloemen van de familie van het slachtoffer, ter herinnering aan de 49-jarige machinist die zijn leven verloor bij dit ongeval.