Drugsafval gedumpt langs de Hanesteenseweg bij Hattemerbroek

In de nacht van woensdag op donderdag is er langs de Hanesteenseweg bij Hattemerbroek drugsafval gedumpt. De vaten en jerrycans werden langs de weg bij het leegstaande pand van Vogelesangh gedumpt. De politie, brandweer en de BOA's van gemeente Oldebroek werden ingeseind en kwamen ter plaatse. De Officier van Dienst van de brandweer heeft metingen uitgevoerd, maar er konden geen gevaarlijke waarden chemische stoffen in de lucht worden gemeten. Het lijkt er op dat dat komt omdat alle vaten en jerrycans netjes afgesloten waren en er daardoor geen sprake was van lekkage. De Hanesteenseweg was enige tijd afgesloten voor het verkeer, maar toen uit de metingen was gebleken dat er geen gevaar was voor de omgeving, werd de weg weer vrijgegeven.

Een gecertificeerd bedrijf zal in de loop van donderdagmiddag de vaten opruimen. De politie is ondertussen op zoek naar de daders van de dumping. Eventuele getuigen die in de nacht van woensdag op donderdag een verdacht voertuig hebben gezien in de omgeving van de Keizersweg en Hanesteenseweg worden verzocht contact op te nemen met de politie via 0900-8844. Anoniem informatie geven kan ook via Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000.

Update 19.50u: Het bedrijf Remondis is donderdagmiddag rond kwart voor vier ter plaatse gekomen om het drugsafval op te komen ruimen. Uit onderzoek van de medewerker van het bedrijf bleek dat in de grote witte jerrycans zoutzuur zat. Wat voor donkere stoffen er in de andere jerrycans zaten kon de medewerker ter plaatse niet ontdekken. De jerrycans zijn in grote rode vaten geplaatst en daarna meegenomen. De kosten van het opruimen zullen waarschijnlijk voor rekening zijn van de gemeente Oldebroek.
Locatie 1 reactie 3.545x

Reactie (1)

DenVrijdag 03 november 2017 – 21:53
Heeft dit bedrijf wel ervaringen met het opruimen van dumpingen?
De inhoud van de vaten laat zich met enige kennis van zaken wel raden.
Ik lees ook niet of er een Adviseur Gevaarlijke Stoffen of de Landelijke Faciliteit Ontmantelen wel betrokken is.
De Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS) van de brandweer en LFO zijn beide in kennis gesteld, na overleg besloten deze niet ter plaatse te komen omdat er geen gevaar was voor de omgeving. De desbetreffende jerrycans en vaten waren dermate afgesloten dat er geen gevaar was op het ontsnappen van de stoffen. Het bedrijf dat de jerrycans heeft opgehaald is gecertificeerd en haalt dagelijks in Nederland bij tientallen bedrijven chemisch afval op, men weet ongetwijfeld hoe ze hier te werk moeten gaan.

Meer recent nieuws uit Hattemerbroek:

Laatste puntjes op de 'i': nieuwe aansluiting A28 Wezep - Hattemerbroek vanaf nacht vrijdag op zaterdag open
Vertraging door ongeval op de A28 bij Hattemerbroek
Oud pand Hostellerie Vogelesangh nu wel ten prooi gevallen aan vlammen: uitslaande brand Hanesteenseweg Hattemerbroek
Zonnig 10,1°C
W 11,2km/h