Nieuwsarchief

De verbreding van de N50 bij Kampen is nog steeds geen reden tot feest

De N50 bij Kampen wordt versneld verbreed. Goed nieuws, toch? Nee. Het is zeker nog geen reden tot 'feest', als dat al gepast is na alle zware ongevallen van de afgelopen jaren. De nu voorgestelde verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is een pleister op een wond die groter blijft worden de komende jaren. Een wond die jaren geleden al geheeld had moeten worden door de politiek.

Met de verbreding van de N50 bij Kampen in uiterlijk 2022 gaat de veiligheid er maar gedeeltelijk op voorruit op een klein stuk van de N50. De gehele N50 tussen knooppunt Hattemerbroek en Ens is en blijft een flessenhals en het aantal ongevallen zal naar mijn idee zeker niet gaan afnemen.

De politici die de laatste maanden (terecht) hard hebben gestreden voor deze lobby waren vandaag vrolijk gestemd: eindelijk wordt er werk gemaakt van de N50, eindelijk wordt er geluisterd naar de regio. Maar in de lobby van de afgelopen maanden en de daarbij ontstane publieke discussie werd telkens voorbij gegaan aan het feit dat de N50 tussen knooppunt Hattemerbroek en Kampen-Zuid een even groot probleem is dat eveneens dringend aangepakt dient te worden. De capaciteit van het wegvak is dermate laag dat een verbreding van het 5 kilometer lange stuk Kampen - Kampen-Zuid er alleen maar voor gaat zorgen dat de problemen zich gaan verplaatsen.

Het knelpunt bij afslag Kampen, waar het verkeer vanaf de N307 samenvoegt met het verkeer vanaf de N50 zal zich waarschijnlijk gaan verplaatsen naar afslag Kampen-Zuid, daar waar in de toekomst het verkeer van 2 naar 1 rijstrook zal moeten herschikken. Soortgelijke situaties op andere wegen in het oosten van het land leveren zelfde resultaten op: neem de A1 bij Deventer, waar het verkeer van 3 naar 2 rijstroken moet. Daar staan dagelijks files omdat de capaciteit niet voldoende is. Het is uiteraard mooi dat er op de N50 bij Zalkerbroek een inhaalmogelijkheid bestaat, maar al het verkeer dat op 2 rijstroken rijdt en eindelijk meer capaciteit heeft gekregen zal toch weer die flessenhals in moeten. Gevolg: afremmend verkeer en uiteindelijk blijven de files daar staan.

Maar ook de andere kant op vanaf knooppunt Hattemerbroek richting Kampen is het elke dag weer drama in de avondspits. Op knooppunt Hattemerbroek is misschien wel de gevaarlijkste flessenhals te vinden van de N50. Het verkeer vanuit de richting Zwolle (A28) en Apeldoorn (A50) moet hier samenvoegen van 2 rijstroken naar 1 rijstrook. Ook hier hebben al regelmatig pittige kopstaart aanrijdingen plaatsgevonden in de staart van de files. Bovendien zorgt het verkeer dat wacht om de N50 op te rijden er voor dat de doorstroming op de hoofdrijbaan vanaf Zwolle-Zuid tot aan knooppunt Hattemerbroek verslechterd. Na de eerste flessenhals bij knooppunt Hattemerbroek staat het verkeer verderop bij verzorgingsplaats Zalkerbroek ook regelmatig stil op de plek waar de 2 (inhaal)rijstroken weer samen moeten voegen naar 1 rijstrook.

En over die verkeerslichten gesproken. Wie kan zich de spoorwegovergang op de A2 bij Vinkeveen nog herinneren van vroeger? Ik proef toch ergens wel bepaalde overeenkomsten. De verkeerslichten die in de drukke spits voor een of twee auto's op rood springen en daardoor eveneens voor files zorgen. Daar hoef ik denk ik verder niks over uit te leggen.

Uiteraard gaat de verkeersveiligheid wel een beetje omhoog door de verbreding van de N50 van Kampen tot aan Kampen-Zuid. Er zal ongetwijfeld een middenberm komen met barriers, waardoor frontale aanrijdingen daar niet meer mogelijk zullen zijn. Maar vergeet niet dat de zwaarste ongevallen van de afgelopen jaren grotendeels plaatsvonden op de delen waar een middenberm met barriers aanwezig was (zoals in september of november van dit jaar). Of ze vonden plaats op de delen waar de N50 dus voorlopig niet verbreed gaat worden, zoals dit dodelijke, dit dodelijke, dit zware, dit zware of dit ongeval plaatsvonden.
 
3 reacties 2.197x

Reacties (3)

PieterDinsdag 19 december 2017 – 23:23
Het lijkt er op dat het 2+1 stuk van de N50 een prestigeproject was. Dat nu ten koste van alles dit stuk moet blijven liggen. Ooit aangelegd omdat het in Duitsland (met weliswaar 85% minder verkeersaanbod) ook zo goed werkt.
Dat de regio voor een voldongen feit werd gesteld is wel duidelijk geworden met de bouw van de Eilandbrug. Daar zal nooit een 2+2 snelweg overheen passen. Dus is die optie bij voorbaat al onklaar gemaakt.
Schandalig dit soort wegen. Overheid, erken je laksheid en ga er mee aan de slag. Net als bij rotonde Joure, stoplichten Maastricht enz. Daar waren jullie ook al tientallen jaren en doden te laat mee. Pak dan knooppunt Hooipolder ook gelijk even aan. Ook zo'n schandelijke vertoning anno nu.
Kennelijk denkt Den Haag werkelijk dat wij hier nog op trekkers rijden. Verklaard ook het eeuwige drama voor elk extra stukje asfalt. N340 richting Vechtdal, ook zo'n schandelijke 'ontsluitingsroute'.

A. DokterWoensdag 20 december 2017 – 19:41
Elke keer een stukje weg, elke keer weer duurder, een beste beloning voor de wegenbouwer. Deze weg had in 1 keer 2 baans (4 rijstroken) moeten zijn en niet om de 5 tot 10 jaar weer een stukje. Wel houd men zo de mensen aan het werk.

Auke WoordMaandag 04 november 2019 – 19:38
Zo Snel mogelijk de N 50 van de Ramspol brug 2 x 2 baan neem een voorbeeld aan de provincie Flevoland die de N 50 vanaf Emmeloord tot de Ramspol brug hebben verbreed.
Ook nu het ziekenhuis van Lelystad er niet meer is, moeten de ambulance naar het isala ziekenhuis in Zwolle met spoed.
Waarom moet het allemaal zolang duren???
Ik sta iedere dag in de file wat ook veel geld en uitstoot is.


In 2022 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2023 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Kampen:

Automobilist botst tegen RIMOB op N50 bij Kampen en raakt gewond: weg dicht
Kortstondig flinke rookontwikkeling na stofexplosie bij bedrijf in Kampen
Forse vertraging door ongeval op de N50 tussen knp. Hattemerbroek en Kampen Zuid
Het weer in Wezep
Bewolkt 7,7°C
N 6,5km/h
0,0mm
Weerstation Wezep
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?

Lees meer en doneer

@Stefanuzz
Helaas is het sinds juli 2023 vanwege veranderingen in het beleid bij Twitter / X niet meer mogelijk om mijn tweets te lezen via mijn website.

Meer informatie lees je hier