Nieuwsarchief

Veel schade in buitengebied tussen IJsselmuiden en 's-Heerenbroek na mogelijke downburst

In het buitengebied tussen IJsselmuiden en 's-Heerenbroek is dinsdagavond laat veel schade ontstaan tijdens de passage van de buienlijn met onweer en zware windstoten. Alle sporen wijzen er op dat er mogelijk sprake is geweest van een downburst, of zoals op zijn Nederlands gezegd: een valwind. Een tornado (of: windhoos) lijkt uitgesloten, omdat het schadespoor veel te breed is en alle schade in een en dezelfde richting ligt (noordoostelijk). Bij een valwind komt een grote hoeveelheid lucht vanuit de bui naar beneden gestort - vaak op boog-segmenten van een buienlijn - en zodra deze luchtkolom op de grond komt kan het alleen nog maar horizontaal verder. Daarbij komen soms extreem zware windstoten voor.

De schade concentreert zich in een strook vanaf de Zwolseweg tussen 's-Heerenbroek richting IJsselmuiden en dan verder noordwaarts. Ook langs de Sonnebergweg en op Kampereiland is erg veel schade aan bomen. Diverse grote takken zijn afgebroken en simpelweg tientallen meters verderop in weilanden terecht gekomen. Ook zijn er takken afgebroken en op schuren terecht gekomen. De brandweerkorpsen van Kampen en IJsselmuiden zijn een groot deel van de nacht in touw geweest om op diverse locaties de wegen weer vrij te maken. Ook de politie en de provincie Overijssel hielpen daar een handje bij.
Locatie 2 reacties 2.521x


Reacties (2)

arjanWoensdag 05 juni 2019 – 08:14
Of zou het ook te maken hebben met essentaksterfte?!

jacquelineWoensdag 05 juni 2019 – 19:09
Hallo heb je ook nog foto's van de shovel die geholpen heeft de zwolseweg bomen vrij te maken?
Dat was mijn man en zou wel leuk vinden als ik daar foto's van heb.


Het nieuws als eerste op je telefoon gepusht? Volg mij via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Ijsselmuiden:

Veel rookontwikkeling bij grote brand loods Spoorstraat IJsselmuiden
Traumahelikopter in IJsselmuiden geland voor assistentie
Twee auto's botsen op elkaar op kruising Grafhorsterweg IJsselmuiden
Het weer in Wezep
Zonnig 30,3°C
NNO 6,5km/h
0,0mm
Weerstation Wezep
@Stefanuzz
De N50 Ens <> Emmeloord is nog afgesloten tot 16.30u vanwege een evenement. Op de opleidingsroute is nu een ongeval met beknelling gebeurd, traumaheli opgeroepen. Kom je vanaf de Veluwe/Zwolle/Kampen en moet je voorbij Emmeloord, dan kun je beter omrijden! https://t.co/UOnbCsW9lM
Zondag 25 augustus 2019 - 14:30
Bij sommige ongevallen hoor je van omstanders de reactie “Zo, dat moet erg hard zijn gegaan! Kijk, de auto ligt zelfs op z’n zijkant!” - Hier een mooi voorbeeld dat zoiets soms helemaal niet ‘hard’ hoeft te gaan: https://t.co/AAvHnm5xR1
Zondag 25 augustus 2019 - 11:33
[Brandweer 15:41.55] P 1 BON-01 OMS BR Weidebeek Hulststraat Wezep 066741
Zaterdag 24 augustus 2019 - 15:41
@JessevdBerg @djidee @MartijnFSnl Dat zal op het stuk na Kampen-Zuid zijn richting Emmeloord dan (of v.v.), want daar is sprake van een inhaalverbod.
Zaterdag 24 augustus 2019 - 15:23
@RWS_ON_Sandra @ANWBeuropa Grens Kroatië - Slovenie / Hongarije? Kroatië ligt nog niet in het Schengengebied. https://t.co/JQ9GA2Sshw
Zaterdag 24 augustus 2019 - 14:00
@djidee 75km/h op de snelheidsmeter of op de GPS? ???? Want als het het eerste is, dan wordt het nog erger.
Zaterdag 24 augustus 2019 - 10:16
@RWS_ON_Sandra @RWSverkeersinfo Goed gezien ???? archieffoto van een paar weken geleden, maar volledig vergelijkbaar met de huidige situatie rond de grensovergang op dit moment. https://t.co/7jOGVwzx5D