De Hanzelijn spoorbrug op

Het viel even flink tegen toen het donderdagochtend potdicht zat. Vanaf de Schellerdijk te Zwolle was de IJssel niet meer te zien. Een ongelukkig weertype, net op het moment dat we een afspraak hadden met Joost van ProRail. De communicatieadviseur van de spoorbeheerder zou ons een rondleiding geven over het bouwterrein van de nieuwe spoorbrug.

Samen met mijn oud-klasgenoot Lars van der Slegt (o.a. van 112Kampen.nl) was net als in mei dit jaar ook dit keer weer aanwezig. Omdat ik bezig was met een opdracht voor school, kon ik wel wat fotografiehulp gebruiken. Met het vak 'video' hebben we de opdracht gekregen om een nieuwsitem, reportage en documentaire te maken. Het nieuwsitem kon je hier een paar weken terug al vinden. De documentaire heb ik grotendeels woensdagmiddag gefilmd.

Nadat we een helmen op deden, veiligheidshesjes en veiligheidsschoenen aan trokken gingen we richting de pijlers die het dichts bij de IJssel stonden. Daar waren voorbereidingen te zien voor de opbouw van de hoofdoverspanning. Even later gingen we richting een paar trappetjes. Deze wiebelende steiger verschafte ons toegang tot het brugdek, alwaar tientallen bouwvakkers bezig waren met het vlechten van ijzer. (Foto: Stefan Verkerk / Hanzelijn-Hattem.nl)

Het uitzicht was prachtig, ondanks het verminderde zicht. Terwijl we boven op het dek aan het fotograferen en filmen waren, passeerden er diverse treinen op het lager gelegen spoor naast ons. En pas vanaf de brug heb je een idee van hoe hoog het nu eigenlijk is. Op het stuk waar wij stonden waren we op ongeveer de helft van de hoogte van de hoofdoverspanning.

Na een tijdje op het brugdek te hebben gestaan gingen we weer richting het vaste land. ;-) We namen afscheid van Joost en gingen ieder weer zijn eigen weg. Een prachtig stukje Hanzelijn weer als éérste op de foto. Primeur!

(Foto's: Lars van der Slegt / 112Kampen.nl)

Locatie Reageren 5.286x

Meer recent nieuws uit Hattem:

Fietsster zwaargewond na aanrijding met motorrijder Zuiderzeestraatweg Hattem
Brandmelding restaurant Ridderstraat Hattem blijkt probleem met elektronica
Felle brand verwoest auto en beschadigt tweede auto en schuur Groeneweg Hattem
Regen 5,8°C