Open Dag brandweer Kampen groot succes

De open dag van brandweer Kampen is zaterdag zeer goed bezocht. Tussen de buien door was het goed vertoeven op het terrein van de kazerne van brandweer Kampen. Dankzij de inzet van veel vrijwilligers en organisaties konden de bezoekers zich goed laten informeren en amuseren. Maar deze dag was ook onvergetelijk voor de vele aanwezige kinderen.

Want wie wil dat nou niet? Met de grote zware brandweerslangen water spuiten, Kampen vanaf hoogte bekijken vanuit de hoogwerker of met ademlucht op een met rook gevuld gebouw in. Naast de vele activiteiten voor kinderen werden er ook demonstraties gegeven. Zo liet het bedrijf NTC uit Kampen zien hoe je een vlam in de pan moet blussen... en vooral ook hoe niet. Maar ook het bevrijden van een slachtoffer uit een auto en het redden van iemand op hoogte door brandweer Oldenzaal trok veel bekijks.

De open dag was ook een plek waar bijzondere voertuigen bekeken konden worden: zo was er een Crashtender aanwezig van vliegbasis Leeuwarden, een COH (Commando Haakarmbak) van regio IJsselland, een mobiele C2000 mast, een voertuig van ProRail ongevallenbestrijding en oude museumvoertuigen. Ook was het mogelijk voor de bezoekers om een ritje te maken in de vele aanwezige voertuigen van de brandweer van Kampen.

Als afsluiter van de dag reed de Crashtender over de Europa-Allee om de bezoekers een (ongewenst?) nat pak te bezorgen. De spectaculaire waterkanon stond mogelijk per ongeluk op het publiek gericht in plaats van op de berm aan de andere kant van de weg, waardoor alles en iedereen nat werd en veel fototoestellen drijfnat werden. Een tweede poging ging gelukkig wel goed, wat het kritische puntje van even daarvoor wat temperde.

Over de gehele dag gezien mag de brandweer van Kampen van een groot succes spreken; mede door de hoge opkomst en het uitblijven van langdurige regenval is deze open dag er eentje die niet snel vergeten zal worden.

Meer recent nieuws uit Kampen:

Kortstondig flinke rookontwikkeling na stofexplosie bij bedrijf in Kampen
Forse vertraging door ongeval op de N50 tussen knp. Hattemerbroek en Kampen Zuid
N50 bij Kampen voorzien van (tijdelijke) barriers
ZZO 14,4km/h