Nieuwsarchief

Het belang van verkeersregelaars

Door een voorval nabij de Geldersedijk bij Hattem strandde zaterdagmiddag een trein tussen de overwegen Geldersedijk en de Hilsdijk. De Intercity stond in het detectiegebied van de overweg Hilsdijk, waardoor deze enkele uren gesloten bleef. Een aantal medewerkers van een beveiligingsbedrijf dat gevestigd is op industrieterrein Netelhorst hoorden dat de trein flink remde en besloten een kijkje te gaan nemen.

Toen ze bij de overweg Hilsdijk aankwamen zagen zij dat de er een flinke file was ontstaan. Door de weekendafsluiting van de Geldersedijk (in verband met werkzaamheden aan de Hanzelijn spoorbrug) was er al een omleiding ingesteld, waardoor er een enorme hoeveelheid auto's door de gesloten overweg moest worden geloosd.

De drie beveiligingsmedewerkers - 'gewapend' met gele hesjes, aanwijslampen en portofoons - zorgden er voor dat het verkeer per richting een voor een door de overweg kon heen zigzaggen. Het leek op een flashback naar 2007 toen de 'spookbomen' bij Wezep dienst weigerden. Omdat er niks te fotograferen viel en de mannen nog wel een extra persoon konden gebruiken, ben ik ook maar gaan helpen (het bloed kruipt waar het immers niet gaan kan! ;)). Mijn gele ProRail hesje en kennis van het spoor kwamen toch nog goed van pas.

En dan zie je maar weer eens waarom het goed is dat er mensen zijn die vrijwillig het verkeer willen gaan regelen: door de drukte was het soms onduidelijk wie nou eerst de overweg over mocht. En wat te denken van de grote voertuigen zoals campers en vrachtwagens. De spoorbomen omhoog duwen is behoorlijk zwaar en daarom moet het verkeer ook goed doorrijden. Sommige automoblisten zijn echter zo nieuwsgierig dat ze vergeten dat ze aan het auto rijden zijn, met alle gevolgen van dien. Als je dan aangeeft dat ze door moeten rijden, krijg je nog verontwaardigde reacties ook! Maar ook was er een man op leeftijd die bijvoorbeeld met zijn auto een van de twee spoorbomen raakte, waardoor er een flinke kras op zijn auto kwam. De spoorboom zelf liep geen schade op gek genoeg.

Omstreeks tien voor zeven kwamen twee medewerkers van brandweer Hattem langs om ons te voorzien van koffie, thee en een koek. Ondertussen kwamen de eerste treinen alweer stapvoets voorbij rijden. Het was juist daarom dat verkeersregelaars zo van belang zijn: het verkeer moet op dat moment écht stil liggen. Gelukkig reden de machinisten van de treinen ook echt stapvoets de overwegen over.

Om kwart over zeven vertrok de Intercity weer richting Zwolle en reed deze trein het detectiegebied weer uit. De spoorbomen gingen weer omhoog en de overweg was weer volledig in dienst. Na ruim 2,5 uur konden de beveiligers weer naar huis. Toch klasse van ze dat ze geheel vrijwillig en op eigen initiatief zijn gaan helpen...!


 
Locatie Reageren 2.693x
Tags:

In 2022 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2023 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Hattem:

Fietsster zwaargewond na aanrijding met motorrijder Zuiderzeestraatweg Hattem
Brandmelding restaurant Ridderstraat Hattem blijkt probleem met elektronica
Felle brand verwoest auto en beschadigt tweede auto en schuur Groeneweg Hattem
Het weer in Wezep
Zonnig 7,1°C
N 9,7km/h
1,6mm
Weerstation Wezep
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?

Lees meer en doneer

@Stefanuzz
Helaas is het sinds juli 2023 vanwege veranderingen in het beleid bij Twitter / X niet meer mogelijk om mijn tweets te lezen via mijn website.

Meer informatie lees je hier