Winkeliers maken begin aan herstel na grote brand Wezep

De winkeliers die gedupeerd zijn door de grote brand van afgelopen nacht zijn inmiddels weer hard aan het werk om de zaken weer draaiende te krijgen. Met de drukke kerstperiode op komst is het voor de winkeliers een must om weer te kunnen verkopen. Vrijdagmiddag zijn in het centrum de herstel- en sloopwerkzaamheden begonnen.

Bij slagerij Van den Berg zullen de komende dagen sowieso sloopwerkzaamheden gaan plaatsvinden. Het gehele pand moet als verloren worden beschouwd, wat inhoudt dat alles opnieuw zal moeten worden gebouwd. Burgemeester Hoogendoorn was vanochtend bij de brand ter plaatse en heeft er inmiddels voor gezorgd dat de gemeente voorzieningen heeft getroffen zodat er een tijdelijk verkooppunt kan komen.

De kledingwinkel Stout zal ook haar hele kledingcollectie moeten weggooien door de water-, rook- en roetschade. Wat precies de plannen zijn voor de winkel, was nog niet helemaal bekend, maar wel is het misschien mogelijk om een deel van de winkel open te stellen, terwijl het andere deel wordt hersteld.

Bij de slijterij Mitra moeten alle producten terug naar de leverancier. Alle flessen werden netjes ingepakt in dozen en ingeladen in vrachtwagens. Binnen in het pand is pas goed zichtbaar hoe ernstig de situatie is geweest: de brand is doorgeslagen naar het pand van de Mitra, maar door snel handelen van de brandweer kon worden voorkomen dat de brand zich kon uitbreiden in het pand. Duidelijk zichtbaar bij het plafond achterin de winkel was het wel: de zwarte draagbalk verraadt dat de brand daadwerkelijk doorgeslagen was.

De overige winkels die last hadden van rook en roet kunnen waarschijnlijk vandaag of morgen weer open. Bij Bakkerij Jonker werd hard schoongemaakt en ook bij de Griekse afhaal Alien was men hard aan het poetsen.

Duidelijk is wel dat door de brand er hinder zal ontstaan op de parkeerplaatsen op het grote plein. De ondernemers hopen dat het winkelend publiek begrip heeft voor de situatie, zodat de winkels er over een tijdje na het herstel weer spik en span er uit zien.

Zie ook: Grote uitslaande brand in winkelcentrum Wezep

anoniemVrijdag 12 december 2014 – 17:54
Bakkerij jonker...?
Ja, voorheen bakkerij Blom