Nieuwsarchief –
Wie vanaf Zwolle-Zuid richting knooppunt Hattemerbroek rijdt komt een aantal portalen met matrixborden tegen. Het laatste portaal met matrixborden staat 1 kilometer voor het begin van de verbindingsboog. Wat opvalt bij veel van de ongevallen waarbij de linker- of rechterrijstrook afgesloten wordt is dat veel automobilisten het rode kruis boven het laatste portaal negeren. Ze negeren het rode kruis niet als ze onder het rode kruis doorrijden, maar vaak na enige tijd pas, als ze een stuk verder zijn gereden. Dat gedrag is waarschijnlijk prima te verklaren: je hebt na enige tijd niks tegen te zijn gekomen het idee dat er niks meer komt. Je hebt ook geen zicht op wat er in de verbindingsboog speelt. Bovendien zit er nog een splitsing naar de N50 richting Kampen tussen. Bij een afgesloten rechterrijstrook kunnen automobilisten onbedoeld het idee krijgen dat het rode kruis boven de rechterrijstrook voor de afrit naar de N50 is.
Op het laatste portaal voor de verbindingsboog wordt vaak een rood kruis geplaatst boven de rijstrook waar ruim 1 tot 1,7 kilometer verderop een ongeval gebeurd is. (fotomontage)
De verbindingsboog van Zwolle naar Apeldoorn is een vrij onoverzichtelijke bocht. Op meerdere plekken in de bocht kun je niet zien wat er zich 200 - 300 meter verderop afspeelt. Automobilisten gaan - met of zonder afgekruiste rijstrook - 'blind' de bocht in. Bij ongevallen zie je regelmatig dat automobilisten verrast worden door een wegafzetting. Ze moeten dan op het laatste moment nog van rijstrook wisselen, wat gevaarlijke situaties oplevert.
Naast dit gevaar spelen nog andere factoren mee. Om de veiligheid van weggebruikers en hulpverleners te waarborgen beginnen afzettingen soms al aan het begin van de bocht. Sommige ongevallen, zeker meer richting het einde van de bocht (zie kaart) liggen dan op 900 meter afstand van de botsabsorber. Dit hele stuk moet dan worden voorzien van kegels, iets wat een tijdrovende klus kan zijn.
In de brief ga ik nog een stuk uitgebreider in op de gevaren en problemen die nu ontstaan in de dagelijkse praktijk. Maar ik laat ook zien dat er met het plaatsen van meerdere rijen ('raaien') matrixborden een veel veiligere werksituatie ontstaat, waarbij ook de doorstroming wordt verbeterd. Het eerste voorstel is om minimaal één extra raai met matrixborden te plaatsen en wel op het viaduct van de A50. Dit viaduct bevindt zich na de splitsing naar de N50 en hierdoor kan er geen verwarring meer ontstaan over of een rijstrook na de splitsing ook nog is afgesloten.
Een fotomontage van hoe matrixborden gemonteerd aan het viaduct van de A50 er uit zouden komen te zien.
Maar als je het vanuit praktisch oogpunt bekijkt, is een zo'n extra setje matrixborden eigenlijk nog te weinig. Het is in mijn ogen essentieel als er ook vlak voor het viaduct over de hoofdrijbaan van de A28 nog een extra portaal met matrixborden wordt geplaatst.
Een fotomontage van hoe een extra portaal er uit zou zien vlak voor het viaduct over de hoofdrijbaan van de A28 vlak voor de tweede helft van de verbindingsboog.
Drie extra locaties waar matrixborden worden geplaatst is het meest efficiënte scenario. De derde rij met matrixborden wordt dan opgehangen aan het viaduct van de Hanzelijn. Hiermee kun je dan ook een matrixbord plaatsen boven de afrit naar de N50, waardoor je gebruikers nog beter het idee kunt geven welke rijstroken open en dicht zijn. Bovendien kun je het laten ritsen van verkeer verplaatsen van de hoofdrijbaan van de A28 naar de verbindingsboog zelf, waardoor je het verkeer richting Amersfoort ontlast. Hierdoor neemt de kans op files af en dat bevordert de doorstroming.
Matrixborden aan het viaduct van de Hanzelijn zijn een haalbare oplossing, vooral omdat op andere rijbanen op het knooppunt ook matrixborden zijn opgehangen aan het viaduct van de Hanzelijn. (fotomontage)
Uiteraard gaat dit geld kosten, maar het wordt tijd dat deze maatregelen wel worden genomen door Rijkswaterstaat. Het aantal ongevallen in de verbindingsboog ligt hoog en er staat inmiddels (buiten de ongevallen om) regelmatig file in de onoverzichtelijke bocht tijdens de ochtendspits. Bovendien is knooppunt Hattemerbroek een van de drukkere knooppunten buiten de Randstad, waarbij relatief gezien weinig matrixborden zijn geplaatst in vergelijking met andere knooppunten zoals bijvoorbeeld knooppunt Beekbergen.
Ook lopen weginspecteurs, hulpverleners en bergers nu regelmatig tegen het probleem aan dat ze pas later kunnen beginnen met de hulpverlening of de berging, omdat de situatie te onveilig is. Immers: een hulpverlener kan pas beginnen met hulpverlenen als zijn eigen veiligheid gegarandeerd is.
De brief met bijlagen heb ik openbaar gepubliceerd en kun je via onderstaande linkjes zelf doorlezen. Ik hoop binnenkort antwoord te krijgen van Rijkswaterstaat, tot die tijd en zeker totdat de matrixborden zijn geplaatst moeten we elke keer maar hopen dat het goed gaat en er geen extra ongelukken gebeuren bij de afzettingen.
Lees de brief gericht aan Rijkswaterstaat, klik hier.
Bekijk het document met de bijlagen, klik hier.
Tijd voor extra matrixborden op knooppunt Hattemerbroek
Begin deze week heb ik een brief (met bijlagen) op de post gedaan naar Rijkswaterstaat met daarin een verzoek voor het plaatsen van extra matrixborden op knooppunt Hattemerbroek. Zoals iedereen ongetwijfeld heeft meegekregen zijn er de afgelopen maanden flink wat ongevallen gebeurd in de verbindingsboog van de A28 vanaf Zwolle naar de A50 richting Apeldoorn. De ongevallen in die boog worden (vermoedelijk) grotendeels veroorzaakt door een nat wegdek in combinatie met een te hoge snelheid of te weinig grip door slechte banden. Afgezien van de oorzaak van die ongevallen (dat is een hele andere discussie) speelt er nog een ander probleem waar weginspecteurs, hulpverleners en bergers mee te maken hebben.Wie vanaf Zwolle-Zuid richting knooppunt Hattemerbroek rijdt komt een aantal portalen met matrixborden tegen. Het laatste portaal met matrixborden staat 1 kilometer voor het begin van de verbindingsboog. Wat opvalt bij veel van de ongevallen waarbij de linker- of rechterrijstrook afgesloten wordt is dat veel automobilisten het rode kruis boven het laatste portaal negeren. Ze negeren het rode kruis niet als ze onder het rode kruis doorrijden, maar vaak na enige tijd pas, als ze een stuk verder zijn gereden. Dat gedrag is waarschijnlijk prima te verklaren: je hebt na enige tijd niks tegen te zijn gekomen het idee dat er niks meer komt. Je hebt ook geen zicht op wat er in de verbindingsboog speelt. Bovendien zit er nog een splitsing naar de N50 richting Kampen tussen. Bij een afgesloten rechterrijstrook kunnen automobilisten onbedoeld het idee krijgen dat het rode kruis boven de rechterrijstrook voor de afrit naar de N50 is.
De verbindingsboog van Zwolle naar Apeldoorn is een vrij onoverzichtelijke bocht. Op meerdere plekken in de bocht kun je niet zien wat er zich 200 - 300 meter verderop afspeelt. Automobilisten gaan - met of zonder afgekruiste rijstrook - 'blind' de bocht in. Bij ongevallen zie je regelmatig dat automobilisten verrast worden door een wegafzetting. Ze moeten dan op het laatste moment nog van rijstrook wisselen, wat gevaarlijke situaties oplevert.
Naast dit gevaar spelen nog andere factoren mee. Om de veiligheid van weggebruikers en hulpverleners te waarborgen beginnen afzettingen soms al aan het begin van de bocht. Sommige ongevallen, zeker meer richting het einde van de bocht (zie kaart) liggen dan op 900 meter afstand van de botsabsorber. Dit hele stuk moet dan worden voorzien van kegels, iets wat een tijdrovende klus kan zijn.
In de brief ga ik nog een stuk uitgebreider in op de gevaren en problemen die nu ontstaan in de dagelijkse praktijk. Maar ik laat ook zien dat er met het plaatsen van meerdere rijen ('raaien') matrixborden een veel veiligere werksituatie ontstaat, waarbij ook de doorstroming wordt verbeterd. Het eerste voorstel is om minimaal één extra raai met matrixborden te plaatsen en wel op het viaduct van de A50. Dit viaduct bevindt zich na de splitsing naar de N50 en hierdoor kan er geen verwarring meer ontstaan over of een rijstrook na de splitsing ook nog is afgesloten.
Maar als je het vanuit praktisch oogpunt bekijkt, is een zo'n extra setje matrixborden eigenlijk nog te weinig. Het is in mijn ogen essentieel als er ook vlak voor het viaduct over de hoofdrijbaan van de A28 nog een extra portaal met matrixborden wordt geplaatst.
Drie extra locaties waar matrixborden worden geplaatst is het meest efficiënte scenario. De derde rij met matrixborden wordt dan opgehangen aan het viaduct van de Hanzelijn. Hiermee kun je dan ook een matrixbord plaatsen boven de afrit naar de N50, waardoor je gebruikers nog beter het idee kunt geven welke rijstroken open en dicht zijn. Bovendien kun je het laten ritsen van verkeer verplaatsen van de hoofdrijbaan van de A28 naar de verbindingsboog zelf, waardoor je het verkeer richting Amersfoort ontlast. Hierdoor neemt de kans op files af en dat bevordert de doorstroming.
Uiteraard gaat dit geld kosten, maar het wordt tijd dat deze maatregelen wel worden genomen door Rijkswaterstaat. Het aantal ongevallen in de verbindingsboog ligt hoog en er staat inmiddels (buiten de ongevallen om) regelmatig file in de onoverzichtelijke bocht tijdens de ochtendspits. Bovendien is knooppunt Hattemerbroek een van de drukkere knooppunten buiten de Randstad, waarbij relatief gezien weinig matrixborden zijn geplaatst in vergelijking met andere knooppunten zoals bijvoorbeeld knooppunt Beekbergen.
Ook lopen weginspecteurs, hulpverleners en bergers nu regelmatig tegen het probleem aan dat ze pas later kunnen beginnen met de hulpverlening of de berging, omdat de situatie te onveilig is. Immers: een hulpverlener kan pas beginnen met hulpverlenen als zijn eigen veiligheid gegarandeerd is.
De brief met bijlagen heb ik openbaar gepubliceerd en kun je via onderstaande linkjes zelf doorlezen. Ik hoop binnenkort antwoord te krijgen van Rijkswaterstaat, tot die tijd en zeker totdat de matrixborden zijn geplaatst moeten we elke keer maar hopen dat het goed gaat en er geen extra ongelukken gebeuren bij de afzettingen.
Lees de brief gericht aan Rijkswaterstaat, klik hier.
Bekijk het document met de bijlagen, klik hier.
Reageren
3.561x
In 2022 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2023 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws
Reageren
Naam: | |
Emailadres: | |
Jouw reactie: | |
Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties. |
|
Wat is het alarmnummer? Anti-spam vraag |
|
Meer recent nieuws uit Overige:
Een persoonlijk bericht | |
Kerst- en oud en nieuwgroet | |
Tulpenroutes in de polder vlakbij Elburg 'van start' | |
Stefan Verkerk | |
info@stefanverkerk.nl | |
06 - 43 58 95 37 | |
@Stefanuzz | |
StefanVerkerkNieuws | |
StefanVerkerkNL | |
KvK: 08226541 |
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees meer en doneer
@Stefanuzz
Helaas is het sinds juli 2023 vanwege veranderingen in het beleid bij Twitter / X niet meer mogelijk om mijn tweets te lezen via mijn website.
Meer informatie lees je hier
Meer informatie lees je hier