Verkeersinfarct door ongeval in H-baan knooppunt Hattemerbroek

Een automobiliste is vrijdagmiddag met haar auto tegen de vangrail gebotst op de verbindingsboog van de A28 vanaf Zwolle naar de A50 richting Apeldoorn. Door het ongeval dat omstreeks drie uur gebeurde werd de zogenaamde 'H-baan' afgesloten voor het verkeer. Vanwege het ontbreken van matrixborden in deze boog is uit veiligheidsoverwegingen besloten om bij incidenten in deze onoverzichtelijke bocht de gehele verbindingsboog af te sluiten vanaf het laatste portaal met matrixborden.

Bij het ongeval zelf raakte niemand gewond. De bestuurster kwam met de schrik vrij. Wel liepen de auto en de vangrail schade op bij het ongeval. Ook kwam er nog wat troep op de linkerrijstrook te liggen. Er moest een ZOAB-cleaner ter plaatse komen om het wegdek te reinigen. Al die tijd bleef de verbindingsboog van de A28 vanaf Zwolle naar de A50 richting Apeldoorn afgesloten. Dat had bovendien als gevolg dat de afrit naar de N50 richting Kampen ook dicht was.

Al het verkeer dat richting de A50 en de N50 wilde, moest op het knooppunt rechtdoor naar de A28 richting Amersfoort. De meeste automobilisten kozen er vervolgens voor om bij afslag Wezep de A28 weer te verlaten en te keren om zo weer richting de A50 / N50 te gaan. Dit had weer als gevolg dat de afslag overvol raakte, waardoor de file terugsloeg op de snelweg. Het verkeer ging vervolgens op de vluchtstrook staan om het doorgaande verkeer richting Amersfoort niet te veel te belasten.

Tegelijkertijd vond er een ongeval plaats op de rijbaan richting Zwolle. Precies midden op het knooppunt werd daarom de rechterrijstrook afgesloten. Ook dit zorgde voor een flinke file en dus veel extra vertraging. Hierdoor liepen ook de Zuiderzeestraatweg en diverse andere aansluitende wegen in Wezep overvol.

Het ontbreken van matrixborden in de 'H-baan' van knooppunt Hattemerbroek zorgt er dus voor dat uit veiligheidsoverwegingen de hele verbindingsboog er uit moet. Dit heeft weer geleid tot een verkeersinfarct. Helaas is op dit moment officieel nog niks bekend over de plannen van Rijkswaterstaat om extra matrixborden te plaatsen in de boog. Er gaan wel geruchten in de rondte dat er aan wordt gewerkt, maar vanuit de officiƫle kanalen van Rijkswaterstaat is nog niks naar buiten gebracht, ondanks dat ik daar enkele maanden geleden navraag naar heb gedaan.
Locatie 1 reactie 2.513x

Reactie (1)

pieterVrijdag 26 oktober 2018 – 21:37
Lekker handig RWS. Geen matrixborden dus alles maar op slot??
Schijt aan verkeersinfarct, alle gebreken aan de infrastructuur worden betaald door de mensen die dit dagelijks gebruiken. Zorg dat je orde op zaken hebt RWS, we betalen er dik voor.
Oh en al die ongelukken komen door de slechte voegverbindingen op het viaduct daar, had er pas al een (lege) trailer dwars onder staan. Kwam los van de grond. Maar bordje 'advies 70 km/h' en het is opgelost in Rijkswaterland.
Net als al die rode kruizen als er een tractor in een weiland naast de weg staat. Vind je het gek dat mensen er dan toch onderdoor rijden? Als ik in de tuin werk kruis ik toch ook niet de hele straat af?
Reactie van Stefan Verkerk:
Deel van de reactie verwijderd omdat dit verre van relevant is.

Meer recent nieuws uit Hattemerbroek:

Laatste puntjes op de 'i': nieuwe aansluiting A28 Wezep - Hattemerbroek vanaf nacht vrijdag op zaterdag open
Vertraging door ongeval op de A28 bij Hattemerbroek
Oud pand Hostellerie Vogelesangh nu wel ten prooi gevallen aan vlammen: uitslaande brand Hanesteenseweg Hattemerbroek
Regen 6,2°C