Vuurwapen gedumpt in toilet buurtbewoner na ongeval met drie aanhoudingen in Heerde

De politie heeft zaterdagavond drie personen aangehouden na een ongeval op de Zwolseweg in Heerde. Omstreeks negen uur raakte een auto met meerdere inzittenden van de weg en botste rechts van de weg tegen de pui van een winkel. Buurtbewoners zagen dat na het ongeval in totaal vijf personen bij de auto stonden. Toen de politie ter plaatse kwam omdat er melding was gemaakt van een aanrijding met letsel, sloegen de vijf personen op de vlucht. De politie meldt dat drie personen aangehouden konden worden. Het gaat hierbij om de bestuurder, een 18-jarige man uit Dordrecht. Ook werden een 19-jarige vrouw uit Zwijndrecht en een 17-jarige man uit Den Haag aangehouden. Het drietal werd ingesloten in het cellencomplex van de politie in Apeldoorn.

Het verhaal bleek na aankomst van de politie een bijzondere wending te krijgen. Buurtbewoners melden dat bij het op de vlucht slaan van de inzittenden twee personen bij een woning hadden aangebeld met de vraag of zij naar de wc konden. Kort na het toiletbezoek bleek dat er een vuurwapen was achter gelaten in de prullenbak bij de wc. De politie bevestigt dat het gaat om een vuurwapen en dat was de reden dat de 19-jarige vrouw en 17-jarige man zijn aangehouden voor verboden wapenbezit. De politie doet verder onderzoek naar het vuurwapen.

Volgens de politie is uit onderzoek gebleken dat de bestuurder niet onder invloed van alcohol of drugs zou hebben gereden. Uit de schade en de sporen was wel op te maken dat de auto op een eerder moment een vangrail of lantaarnpaal heeft geschampt. Op de Zwolseweg is de auto in de slip geraakt, op het wegdek waren de remsporen van de auto te zien die uiteindelijk tot aan het winkelpand doorliepen. Bergingsbedrijf Wolves is ter plaatse geweest om de auto te bergen. De Zwolseweg is enige tijd afgesloten geweest voor het verkeer.

De politie meldt verder dat er volgens getuigen vijf personen in de auto zouden hebben gezeten. De identiteit van de twee personen die niet zijn aangetroffen maar wel bij het ongeval aanwezig waren is bekend bij de politie. Zij lijken niets met het ongeval verder te maken te hebben.

Update 13.00u: aanvullingen toegevoegd n.a.v. persbericht van de politie.

Meer recent nieuws uit Heerde:

Auto in brand op parkeerplaats langs snelweg A50 Heerde
Automobiliste botst tegen boom en raakt gewond Kerkdijk Heerde