Steekpartij met vijf gewonden in Wezep, 34-jarige man uit Hattem aangehouden

Bij een steekpartij tijdens een vechtpartij in een café aan de Zuiderzeestraatweg in Wezep zijn vrijdagavond rond kwart voor elf tenminste vijf personen gewond geraakt waarvan twee zwaargewond, zo meldt de politie op Twitter. Vier van de vijf gewonden zijn per ambulances naar het ziekenhuis overgebracht, een persoon is op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis gegaan. Tenminste twee personen raakten zwaargewond als gevolg van het steekincident.

De geweldsexplosie ontstond tijdens een ruzie in een café aan de Zuiderzeestraatweg in Wezep. Volgens de politie is een vechtpartij in het café ontaard in een steekpartij waarbij tenminste twee personen steekwonden opliepen. Uiteindelijk werden er op drie locaties gewonde personen aangetroffen op de grond. Een gewonde werd aangetroffen bij het café zelf. Een andere persoon is op de vlucht geslagen en werd aangetroffen buiten bij een woning in een zijstraat, de Elias Beeckmanstraat. Nog eens twee personen zaten op de grond op de hoek van de Zuiderzeestraatweg met de Hoeloosweg tegenover het snacksalon. Er kwamen veel politie en ambulances ter plaatse. Meerdere personen zijn met spoed per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. De gealarmeerde traumahelikopter vanuit Volkel was bijna ter plaatse maar hoefde uiteindelijk niet meer ter plaatse te komen.

De politie heeft na de hulpverlening aan de slachtoffers een groot onderzoek gestart. Daarbij zijn meerdere locaties aangemerkt als plaats delict en dus ook afgezet geweest. Het ging daarbij om het gebied voor het café aan de Zuiderzeestraatweg, om het gebied rondom de kruising Zuiderzeestraatweg met de Hoeloosweg, om de locatie waar een van de gewonden aangetroffen werd bij de Elias Beeckmanstraat en ook om het paadje vanaf de Verlengde Kerkweg richting de Zuiderzeestraatweg. De politie liet ook de politiehelikopter vanuit de lucht meekijken.

Voor het café stond ook een auto geparkeerd die flink beschadigd was. Volgens omstanders is deze auto vernield. Een zijruit en een achterruit waren ingeslagen en de bestuurdersdeur en bijrijdersdeur waren ontzet en vertoonden deuken.

De politie liet in de loop van de nacht weten een 34-jarige man uit Hattem te hebben aangehouden naar aanleiding van het steekincident. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit. De politie was kort na middernacht ook met veel eenheden ter plaatse in de wijk tussen de Waalstraat en de spoorlijn Zwolle-Amersfoort. De politiehelikopter heeft daar ook nog kort boven gevlogen. Tenminste vijf voertuigen stonden in de wijk opvallend en onopvallend te posten. Of de verdachte Hattemer aangehouden is in zijn woning of dat hij elders is aangehouden wilde de politie 's nachts nog niet kwijt.

Het onderzoek op locatie was rond half vier afgerond. De brandweer van Wezep is nog ter plaatse gekomen om op meerdere plekken bloed weg te spuiten van de stoep en het wegdek.

De politie laat op Twitter weten getuigen te zoeken van het incident. Getuigen kunnen zich melden via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

Update zaterdag 10.40u: De politie laat in het persbericht weten dat de slachtoffers vier mannen uit Wezep zijn van de leeftijden 18, 20, 21 en 21 jaar en het vijfde slachtoffer is een 45-jarige man uit Kamperveen. De vechtpartij ontstond in het café, daar zijn twee personen gestoken. De vechtpartij ging buiten verder en daar zijn de andere drie slachtoffers gewond geraakt.

Update zaterdag 15.30u: Gemeente Oldebroek meldt op haar website het volgende: "Vanwege de situatie van afgelopen nacht in Wezep heeft burgemeester Tanja Haseloop-Amsing van de gemeente Oldebroek besloten om voorlopig café De Passage te sluiten. Aanstaande woensdag, 9 september 2020, wordt gekeken of De Passage weer open kan."

Meer recent nieuws uit Wezep:

Laatste puntjes op de 'i': nieuwe aansluiting A28 Wezep - Hattemerbroek vanaf nacht vrijdag op zaterdag open
Kleine brand in vuilniswagen Ruitersveldweg Wezep
Felle brand zorgt voor grote schade aan woning Bremstraat Wezep