Inzeller Ballonwoche 2023: wel sneeuw, weinig zon, toch de lucht in!

Na de editie van 2022 waar wij vorig jaar voor het eerst mee waren geweest richting Zuid Duitsland was het eind januari wederom tijd om af te zakken richting Beieren om een weekje in de sneeuw te vertoeven en hopelijk te ballonvaren. De grote vraag in de weken voor die tijd was: zal er wel sneeuw liggen als wij er zijn? Het zal velen niet ontgaan zijn dat het deze winter slecht gesteld is met de sneeuw in de Alpen. Zeker begin januari was het behoorlijk zacht met temperaturen ver boven het vriespunt. Maar in de week voor onze aankomst leken de weerkaarten gunstiger te worden. In ieder geval wel als je van sneeuw houdt.

Zaterdag 21 januari
Net als de editie van vorig jaar kwamen we op de zaterdag in de sneeuw aan. Was het aan het begin van de week nog groen in Inzell, vanaf vrijdag begon het te sneeuwen en dat hield aan tot ongeveer zondagochtend. We vielen wat betreft de sneeuw dus wederom met de neus in de boter. Er lag niet net zoveel als vorig jaar, maar desondanks troffen we een sneeuwlaag van naar schatting 30 tot 40 centimeter sneeuw. Genoeg om de omgeving om te toveren in een wit landschap.

Zondag 22 januari
Op de zondagochtend kon er gevaren worden door de diverse teams. Het weer leek gunstig te zijn, uit de briefing bleek dat er gevaren mocht worden. Niet iedereen ging de lucht in met de ballon. Toen de eerste luchtballonnen de lucht in waren leek het er op dat de windrichting toch minder gunstig was dan verwacht. Daardoor werden sommige ballonnen een hoek in gestuurd waar niet elke ballonvaarder naar toe wilde gaan, omdat het de duur van een ballonvaart beperkt. Ondanks dat was de ballonweek dan toch echt van start gegaan!

In de loop van de middag werden vervolgens de eerste voorbereidingen getroffen voor het Ballonglühen in de avonduren. Vorig jaar - toen wij ons voor het eerst aansloten bij team Doornewaard - was het Ballonglühen nog verspreid over diverse locaties vanwege de toen nog geldende coronamaatregelen in Duitsland. Dit jaar waren die coronamaatregelen niet nodig en stonden alle ballonnen op het startveld bij camping Lindlbauer.

Aan het einde van de middag kwam er een gigantische mensenstroom op gang richting de camping. Vele duizenden bezoekers uit de hele regio trokken richting Inzell om dit bijzondere evenement bij te wonen. Op de ritme van de muziek werden de branders van de ballonnen aan gedaan om zo het ballonnen te verlichten. Op YouTube zijn inmiddels meerdere video's hier van te vinden, zeker een aanrader om te bekijken (nadat je mijn foto's bekeken hebt natuurlijk...).

De ballon van Erik Jan Doornewaard (PH-EJB) als tweede van links.

Maandag 23 januari
Over de maandag kunnen we kort zijn: er werd niet gevaren. Door de aanwezigheid van een hogedrukgebied met de aanvoer van wat vochtige lucht vanuit het Middellandse Zeegebied hing er lage bewolking, waardoor er te weinig zicht was om te kunnen varen. De ballonnen bleven op de maandag aan de grond. Tijd dus om andere dingen te doen, zoals de regio verkennen!

Dinsdag 24 januari
De lage bewolking bleef deze week grotendeels aanwezig, maar op de dinsdag leek het weer iets beter te zijn dan de maandag. Zodoende werd er tijdens de briefing besloten dat er gevaren kon worden door de teams. Onder toeziend oog van veel kinderen van de basisschool werden de ballonnen weer opgeblazen op het startveld.

Ook 'onze piloot' Erik Jan Doornewaard ging met zijn PH-EJB de lucht in. Ik mocht ook mee met mijn camera's om wat foto's te maken vanuit het mandje. En in tegenstelling tot ballonvaren in Nederland, is het voor sommige piloten de sport om juist zo min mogelijk afstand af te leggen en 'te spelen' met de diverse windrichtingen op diverse hoogtes. Onze ballonvaart was daarom niet erg 'ver' of heel erg lang, maar wel mooi zo vlak onder de bewolkingsgrens.

Erik Jan Doornewaard boven het buitengebied van Inzell.

Woensdag 25 / donderdag 26 januari
Op beide dagen werd er niet gevaren. Het wolkendek zat wederom te laag om te kunnen varen. We konden daarom deze dagen weer wat eigen activiteiten doen. Zo trokken wij woensdag richting de Frillensee ronde, een wandelroute net buiten Inzell rond de Frillensee. Een prachtige - maar met kinderwagen pittige - route met enige hoogtestijging en sneeuw... veel sneeuw! Genieten van de rust en het landschap!

De Frillensee met net boven de bomen de lage bewolking die het ballonvaren verhinderde.

Vrijdag 27 januari
Het contrast met de editie van 2022 kon haast niet groter: in 2022 was het dagenlang strakblauw met veel zon en deze week in 2023 zaten we de hele week met lage bewolking. Het weerbericht voor de vrijdag was ook niet heel erg gunstig. In de middaguren zou er een sneeuwzone op komen zetten vanuit het oosten. De bewolking bleek wel iets gestegen te zijn, waardoor er in de ochtenduren nog snel gevaren kon worden. Dit keer ging onder andere mijn vrouw mee de ballon in en bleef ik aan de grond. De camera's gingen mee de ballon in en dus hier toch nog wat foto's vanuit de mand.

Diverse teams met de ballonnen boven Inzell met in het midden de ballon van Team Kleinlugtenbeld (PH-DED).

Vrijdagavond begon het licht te sneeuwen. Het bleef een groot gedeelte van de avond en nacht sneeuwen en de volgende ochtend, zaterdag 28 januari, lag er weer een vers laagje van ongeveer 5 centimeter. Voor ons was dat het moment dat we in de vroege ochtenduren de terugreis richting Nederland hadden aangevangen.

We kijken terug op een mooie week met niet het beste weer, maar desondanks een goede sfeer en (uiteraard) ook weer heerlijk eten.

De regionale videograaf Jonas Hoffmann was dit jaar ook weer aanwezig om dronebeelden te maken. Vooral de beelden van het ballonglühen op zondag laat goed zien hoe ontzettend druk het was! Absoluut een aanrader om te bekijken.

Reageren 1.168x

Meer recent nieuws uit Inzell:

Inzeller Ballonwoche 2022: ballonvaren met Kaiserwetter (+video's)