Grote bosbrandoefening bij Heerde

In de gemeentebossen van Heerde en op het ASK terrein tussen Wezep en Heerde werd dinsdagavond een grote bosbrandoefening gehouden. Een groot aantal korpsen uit cluster Veluwe-Noord werd daarbij ingezet. De oefening - met de naam 'Avondrood' - werd gehouden om te kijken in hoeverre de 'burger' korpsen een brand bestrijden in het bos en nabij het schietterrein van Defensie. Interessant detail in de oefening was de samenwerking met de brandweer van het ASK in 't Harde.Volgens het scenario waren er dierenactivisten actief die dreigden met het in brand steken van het bos als het welzijn van de dieren niet zou worden verbeterd. Na enkele telefoontjes bleek dat er daadwerkelijk brand was gesticht, waarna een eerste peloton werd gevormd. De vier tankautospuiten vertrokken gezamelijk vanaf de Uitgangsstelling (UGS) bij de kazerne in Heerde. Deze werd o.a. gevormd door de korpsen Heerde, Wapenveld, Epe en Hattem.

De brand werd door de brandweer in een vrij vroeg stadium in de kiem gesmoord, maar de dierenactivisten staken verderop weer een stuk bos in de brand. Een tweede peloton werd opgeroepen. Hierin zaten onder andere Oldebroek, Hattemerbroek en Elburg.

Ondanks de bluspogingen wist de brand zich uit te breiden richting het schietterrein van Defensie. De bedrijfsbrandweer op de kazerne in 't Harde werden al vroegtijdig ingeseind en konden daardoor de brand opvangen op het moment dat deze op de rand van het terrein zou komen. Er werd ook vanuit Defensie een peloton opgeroepen, waardoor de vier tankautospuiten van de basis ter plaatse kwamen. Ook de grote tankwagen werd ingezet.

Maar ook de tweede brandhaard was niet genoeg voor de dierenactivisten. Iets verderop werd een derde brandstichting gedaan, waar zo'n beetje alle blusvoertuigen naar toe werden gestuurd van zowel de regionale brandweer als de ASK brandweer. Omstreeks vijf over negen was de brand geblust.

Naast de brandweer werkten ook de politie, Koninklijke Marechaussee en Defensie mee aan deze oefening.

Achtergrond: hoe was de ervaring?
De oefenavond was ruim van te voren bekend bij de brandweer, maar de locatie bleef tot op het laatste moment onbekend. Samen met Gerrit (overbuurjongen) en Matthijs (klasgenoot van Gerrit) ben ik richting Heerde gegaan. Nadat het er op leek dat de eerste voertuigen zouden gaan vertrekken vanaf de kazerne in Heerde, zijn wij per auto richting de Nieuwe Zuidweg gereden. Daar stonden plots mannen in oranje pakken en werden er in de bomen rood witte linten gespannen die 'de brand' moesten voorstellen.

Samen met collega fotograaf Eddy Bossenbroek en nog een cameraman zwierven wij door de bossen. Vervolgens trok de brand het ASK terrein op waar het uitzicht uiteraard geweldig was. De gigantische voertuigen van de ASK kwamen met een flinke vaart aangestoven richting de brandhaard wat geweldige platen opleverde. Toen vervolgens de rest van de regionale brandweer ook het terrein op kwam, ging ik even vragen of ik wat foto's kon maken vanuit de wagen van Wapenveld. Dat was mogelijk en voordat ik het wist reed de wagen al. Gerrit en Matthijs mochten mee met de Scania van Heerde, waardoor ik die twee niet uit het oog verloor.

Wat volgde was een prachtig schouwspel van brandweervoertuigen over een droge heide. Enorme stofwolken, blauwe zwaailichten en waterstralen sierden de vlaktes. Het ruige en vooral droge terrein zorgde er voor dat, in combinatie met het vocht van de blusstralen, er veel stof op de auto en op mijn gezicht kwam te zitten. Nadat de zon onder was en we weer terug waren op de kazerne in Heerde, bracht ik even een bezoek aan de kleedkamers van de kazerne. Daar heb ik met wat water mijn gezicht schoon proberen te maken, maar het zwarte stof droop er van af.

Na een broodje rookworst en wat drinken hebben we de nabespreken nog even beluisterd, waarna wij weer per auto naar Wezep zijn gereden. Een geweldige ervaring en vele prachtige foto's rijker. Via deze weg nogmaals dank voor de organisatie: bedankt voor de gastvrijheid!

Meer recent nieuws uit Heerde:

Auto in brand op parkeerplaats langs snelweg A50 Heerde
Automobiliste botst tegen boom en raakt gewond Kerkdijk Heerde