Nieuwsarchief

Veel oponthoud door simpel 'foutje' na kopstaart aanrijding Zuiderzeestraatweg Wezep

Een ongeval op de Zuiderzeestraatweg bij Wezep heeft dinsdagmiddag voor veel oponthoud gezorgd. Iets voor half vier botste een Roemeense vrachtwagenchauffeur ter hoogte van de verkeerslichten bij de afslag van de A28 op een personenauto. Zowel de bestuurster van de personenauto als de vrachtwagenchauffeur waren niet gewond. Er was enkel sprake van blikschade. Maar de afhandeling van dit alles liep even wat anders dan van te voren gedacht.

Normaal gesproken bij een ongeval met enkel blikschade en geen letsel is het voor de betrokken partijen toegestaan om de voertuigen van de weg te halen. Sterker nog: de overheid en verzekeringsmaatschappijen promoten het zelfs om de doorstroming te verbeteren. Maar toen ik (onderweg naar een ander ongeval) na 10 minuten op de Rondweg voor de rotonde stil te hebben gestaan bij het ongeval aankwam, wilde de bestuurster van de voorste auto haar voertuig niet van de weg halen. Reden: er was niet goed te communiceren met de Roemeense vrachtwagenchauffeur die in zijn cabine bleef zitten. De politie was gebeld en die moesten maar eerst een kijkje komen nemen. Op zich geen gekke gedachte, wat echter wel inhield dat een van de twee rijstroken geblokkeerd bleef op de Zuiderzeestraatweg en er flinke opstoppingen ontstonden bij de rotonde.

Omdat er geen letsel bij was, kwam de politie zonder spoed ter plaatse. Ook zij hadden last van de file en kwamen een flinke tijd later bij het ongeval aan. Ondertussen was ik samen met een andere voorbijganger het verkeer gaan regelen: ik had wat pionnen mee en de andere persoon had zijn voertuig met oranje knipperlichten als beveiliging bij de vrachtwagen geparkeerd.

Nadat de inmiddels aanwezige politieagenten de situatie bekeken hadden, werden de eigenaren van de twee voertuigen verzocht om de voertuigen te verplaatsen. De bestuurster van de personenauto deed dit netjes, maar bij de vrachtwagenchauffeur was wat raars aan de hand. Het leek in eerste instantie de taalbarrière te zijn. De politieagente die met de chauffeur aan het overleggen was schakelde een tolk in via de telefoon. Maar desondanks lukte het niet om de chauffeur zover te krijgen om de vrachtwagen weg te rijden. Zelfs de tolk had wat moeite om de Roemeense chauffeur te begrijpen.

Enige tijd later bleek wat het probleem was: de chauffeur liet weten dat de vrachtwagen vanwege een technisch mankement niet meer verder kon rijden. Zijn vrachtwagen was niet meer aan de praat te krijgen. Na enig overleg vroeg de politie een 'CMV melding' aan. In dit geval werd bergingsbedrijf Stouwdam opgeroepen om ter plaatse te komen. Binnen 10 minuten waren ze met twee bergers ter plaatse.

Berger Kees neemt een kijkje in de cabine en binnen een minuut staat hij weer buiten. "Het is een automaat!" roept hij. "De chauffeur had de automaat nog in de 'D' van drive staan, maar hij moet in de Neutraal (N) om te kunnen starten!"

Met enige vorm van verbijstering staan we te kijken. Serieus?! Was dat alles? Kennelijk was de vrachtwagenchauffeur dermate onder de indruk, dat zoiets simpels als de automaat al te veel was geworden? Het bleek in ieder geval wel een schrijnend geval. De duidelijk minder 'mobiele' chauffeur liep met een wandelstok en schoenen leek hij ook niet te hebben. Om het gebrek aan schoenen te compenseren deed hij zijn handschoenen om zijn voeten om zo niet over de koude grond te hoeven lopen...

Omdat de vrachtwagen wel schade had en gerepareerd moest worden, werd de chauffeur verzocht om mee te rijden naar het bergingsbedrijf in Oldebroek. Hij werd begeleid door de zware bergingsauto voor hem en een tweede kleinere bergingsauto achter hem. Terwijl op de Zuiderzeestraatweg tussen Wezep en Oldebroek een maximum snelheid geldt van 80km/h, tikte de vrachtwagenchauffeur slechts 40 - 45km/h aan. Al slingerend reed hij richting Oldebroek terwijl hij onderweg ook nog eens bijna een vuilniscontainer omver reed. De politie heeft de chauffeur op de ongevalslocatie nog wel laten blazen, maar alcohol had hij zeker niet op.

Het oponthoud door het ongeval en de nogal bijzondere afhandeling er van duurde ruim anderhalf uur. Pas na vijf uur was de weg weer vrij en kon het (soms) muurvaste verkeer in de avondspits weer volledig gebruik maken van de Zuiderzeestraatweg.
Locatie 3 reacties 4.526x

Reacties (3)

MichaelDinsdag 15 januari 2019 – 21:52
Een foutje, of zoals bij veel oosblok chauffeurs complete onkunde??

HenkWoensdag 16 januari 2019 – 10:49
Goed werk verricht Stefan....

JPWoensdag 16 januari 2019 – 21:45
Volgens de laatste berichten ligt de chauffeur in het Isala-ziekenhuis ivm een hersentumor. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het vreemde gedrag.


In 2022 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2023 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Wezep:

Auto 'met pech' vliegt in brand op parkeerplaats tankstation 't Loo A28 bij Wezep
Laatste puntjes op de 'i': nieuwe aansluiting A28 Wezep - Hattemerbroek vanaf nacht vrijdag op zaterdag open
Kleine brand in vuilniswagen Ruitersveldweg Wezep
Het weer in Wezep
Regen 5,7°C
N 4,7km/h
0,4mm
Weerstation Wezep
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?

Lees meer en doneer

@Stefanuzz
Helaas is het sinds juli 2023 vanwege veranderingen in het beleid bij Twitter / X niet meer mogelijk om mijn tweets te lezen via mijn website.

Meer informatie lees je hier