Nieuwsarchief

Een vergelijking tussen de oude oranje en nieuwe witte wegverlichting op de A50 en A28

In het najaar van 2020 werd de wegverlichting boven de A28 tussen Wezep en Zwolle-Noord en op de A50 tussen Hattem en knooppunt Hattemerbroek vervangen. De knaloranje SOX-verlichting heeft plaatsgemaakt voor helder wit LED verlichting. Niet alleen heeft de witte LED verlichting een veel langere levensduur dan de oranje SOX verlichting, ook bespaart Rijkswaterstaat naar verwachting minstens 30% aan energiekosten door de zuinigere LED verlichting. In het artikel van begin september vorig jaar vind je meer informatie over de vernieuwing. Een week later - op 09 september - werd een begin gemaakt met het vervangen van de wegverlichting. Nu sinds het begin van dit jaar alle wegverlichting is vervangen, is het tijd voor een vergelijking!

In januari 2020 heb ik een kleine fotoserie gemaakt van de oranje wegverlichting. Ik koos een aantal standpunten rond Hattem en knooppunt Hattemerbroek. Het doel was om dit jaar - in 2021 - vanaf dezelfde standpunten foto's te maken, zodat er een goede vergelijking kan worden gemaakt van het verschil in verlichting. Met ongeveer hetzelfde weertype als vorig jaar januari zou de vergelijking goed te maken moeten zijn.

Wat vind jij van de nieuwe verlichting? Hoe ervaar jij het tijdens het rijden op de snelweg? Laat het weten door een reactie achter te laten op dit artikel.

Je kunt het verschil tussen de oude en nieuwe verlichting in onderstaande foto's bekijken door de slider naar links en rechts te bewegen met je muis (computer) of vinger (telefoon/tablet).


 
10 reacties 6.171x

Reacties (10)

MartinDonderdag 25 februari 2021 – 05:16
Mijn voorkeur gaat uit naar de oude oranje lichtkleur. De energiezuinige LED verlichting heeft naar mijn ervaring een kleur die mij steeds weer wat doet 'zoeken'. Ook de zachtere kleuren.

AdDonderdag 25 februari 2021 – 09:04
Goedemorgen Stefan. Interessante vergelijking, mooi zichtbaar gemaakt. De nieuwe verlichting geeft overduidelijk meer licht en maakt daardoor de omgeving overzichtelijker. Ik vind het echter ook veel killer en "klinischer" dan de oude verlichting. De oude situatie heeft de sfeer van een café in de avond, de nieuwe die van een EHBO post in de vroege ochtend. Maar goed, het gaat om verkeer en veiligheid, niet om de fotogenieke waardering van het landschap. Hoewel de rust die je foto's in beide gevallen uitstralen mij toch zeker ook een esthetisch genoegen doen.

Thomas KamphuisDonderdag 25 februari 2021 – 16:26
Ik zie vooral dat deze verlichting de lichtvervuiling tegen gaat. De oude verlichting verstrooide het licht alle kanten uit en verlichtte voor een flink deel de lucht in plaats van de weg. Nu is de verlichting 'spot on' En de verdere omgeving juist donker(der). Hoe led verlichting zich verhoudt tot het leven van bijvoorbeeld nachtvlinders, is weer een ander verhaal en discussie. Ofwel: of het voor de, nachtelijke, natuur beter of slechter is.. Maar dat is weer een andere discussie.

Sander F.Donderdag 25 februari 2021 – 22:44
Ik zie graag de oranje gloed. Dat witte LED licht is mij te fel en te gebundeld.
Volgens mij is de lichtinval in de auto, als je op rijstrook 1 rijdt, ook sterker met de LED verlichting.
Wordt dan een cadans van licht / donker.. terwijl het met de oranje SOX verlichting gelijkmatiger was.

Peter de jongVrijdag 26 februari 2021 – 18:10
Leuke vergelijking. Kunnen we met een ander Kelvin getal de kleur wat aangenamer maken?
PCM de jong

Roeland SchelhaasZondag 28 februari 2021 – 17:48
Mooie reportage Stefan.

XanderMaandag 01 maart 2021 – 21:11
Voor fotografen inderdaad beter, maar verder vind ik dat kille witte LED licht verschrikkelijk om bij te rijden. Rapporten van de afgelopen tientallen jaren dat geel/oranje licht het beste contrast geeft voor het menselijk oog (en kleuronderscheid 's nachts veel minder belangrijk is), en tevens het minste belastend is voor een groot deel van de dierenwereld, lijken in de prullenbak gegooid. Ik vind dat witte licht ook nog eens gevaarlijker, omdat je (op 2-strooks wegen) in de verte pas veel later het verschil ziet tussen lantaarns en tegenliggers. Na het weghalen van de wegwijzer verlichting vind ik dit de zoveelste grote achteruitgang op ons verder prima wegennet.

Johan WittingenWoensdag 03 maart 2021 – 13:04
Zet maar snel die oranje lampen terug! Die smerige led lampen zijn veel te fel, je wordt er continue door verblindt.
Als je vanuit led verlichting het donker in rijdt (A50 Heerde richting Zwolle) zie je de eerste 5 tot 10 seconden helemaal niks. Zo lang hebben je ogen nodig om weer aan het donker te wennen.

Marc PeerdemanWoensdag 24 maart 2021 – 10:27
Tijd voor smart wegverlichting die je vanuit je auto naar eigen smaak kan instellen. :)

Hans de WitVrijdag 26 maart 2021 – 13:36
Duidelijk zichtbaar dat de lichtbundel z.g.a. geheel naar het wegdek gaat en niet meer de 'ruimte in'. Met LED verlichting wordt aldus onnodige lichthinder (verstrooing) en onnodig stroomverbruik voorkomen. Dat is alvast winst.
Wat ik alleen vreemd vind aan deze poll: wat valt er nu te kiezen? LED is door ons bestuur in 2016 als dé norm verklaard voor openbare verlichting en de (oude) SOX lampen zijn bijna niet meer verkrijgbaar. En over enige jaren zal het met de SON-T lampen niet anders gaan. Dus.... de wereld veranderd, de techniek veranderd en RWS gaat hierin mee.
Mijn persoonlijke mening: van mij mag alle OVl op de Rijkswegen - behalve tunnels - na 23:00 uur wel uit. Mijn auto heeft namelijk koplampen en ik ben aardig gewend aan snelwegen zonder OVl. Er zijn er velen.


In 2021 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2022 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Hattemerbroek:

Automobilist verlaat plaats ongeval op de A28 bij Hattemerbroek
Auto's botsen op kruising Duurzaamheidstraat - Middeldijk Hattemerbroek
Werkzaamheden aan verlichting A28 begonnen: de verandering in beeld
Het weer in Wezep
Zonnig 31,2°C
ONO 9,7km/h
0,0mm
Weerstation Wezep
Steun mijn werk
In 2021 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2022 ook op jouw steun rekenen?

Lees meer en doneer

@Stefanuzz
[Politie 11:04.07] Aanrijding letsel Kanaaldijk Oenerweg Heerde
Donderdag 11 augustus 2022 - 11:03
@Rijkswaterstaat @GerritvdLinde @gem_Oldebroek @provgelderland Het zou beter zijn als @provgelderland de VRI aanpast: bij veel verkeersaanbod (over de gehele kruising gezien) langere groentijd. Bij nauwelijks groentijd kort. In de spits 30-45 sec, ‘s nachts 15 sec max.
Woensdag 10 augustus 2022 - 22:58
@Rijkswaterstaat @GerritvdLinde @gem_Oldebroek @provgelderland Enige tijd geleden heb ik daar ook al over gemaild. Vanaf Wezep stond je toen erg lang te wachten. Door defecte detectielussen kreeg je vanaf Oldebroek erg lang groen (onterecht verkeersaanbod). De maximum groentijd is nu 24/7 maar 15 seconde. Dat is in de spits veel te kort. https://t.co/95pkIGOsnU
Woensdag 10 augustus 2022 - 22:57
[Politie 19:53.41] Aanrijding letsel Elburgerweg Heerde
Dinsdag 09 augustus 2022 - 19:53
RT @ProRail Er komen hete dagen aan op het spoor. ?? Daarom nemen onze incidentenbestrijders extra water mee, controleren onze inspecteurs het spoor vaker en staan spooraannemers klaar om snel reparaties uit te voeren. Lees over wat warm weer met het spoor doet: https://t.co/JkLlVoQwlv https://t.co/Y70AWQ4yY1
Dinsdag 09 augustus 2022 - 16:07
RT @VolkerRail VolkerRail gaat deze week aan de slag met de bovenleidingswerkzaamheden in Ede. Ben jij benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Bekijk dan de livestream: https://t.co/QTbymMxAS7 #EdesPoort #volkerrail #maakmorgenmogelijk https://t.co/92bdzKW4tO
Dinsdag 09 augustus 2022 - 11:03
[Brandweer 20:52.31] P 1 BON-02 BR riet (Uitbr.: normaal) Goorpad Elburg 061861
Maandag 08 augustus 2022 - 20:52
RT @persveilig 112-fotograaf geschokt door bedreigingen en verwensingen na foto nazivlag bij Stroe https://t.co/AM80ufQ4P7
Maandag 08 augustus 2022 - 16:40
[Brandweer 14:23.20] P 1 BON-01 BR bijgebouw (keet/hok/schuurtje) Noordsingel Wezep 061941
Maandag 08 augustus 2022 - 14:23
@EilanderDY @onderhoudsarmoe Nee joh, die schroeien vanzelf weer weg als je de tegels even niet natspuit.
Maandag 08 augustus 2022 - 10:18